beeldjeWie zou er op de tandem moeten stappen bij Eric Borrias, de Vertelambassadeur van 2016?

Dat is de vraag die de vakjury Vertelambassadeur van het Jaar voorlegt aan iedereen die het vertellen een warm hart toedraagt.

In de eerste ronde doet de jury een beroep op iedereen in Vlaanderen en Nederland om een voorzet geven. Vervolgens stelt de jury een shortlist op, waaruit later na verkennende ontmoetingen met de genomineerden de Vertelambassadeur van het Jaar wordt benoemd.

De bekendmaking van de Vertelambassadeur vindt plaats op zaterdag 28 januari 2017 in de Gelderlandfabriek te Culemborg. Wie is volgens jou de volgende Vertelambassadeur? Stuur voor 19 november a.s. naam en motivatie naar vertelambassadeurvanhet jaar (at) stichtingvertellen.nl

Hoe loopt de weg naar het Vertelambassadeurschap?

Iedereen in Nederland en Vlaanderen, vertellers en publiek, wordt gevraagd om personen voor te dragen die als ambassadeur van het vertellen zouden kunnen optreden.

De ambassadeur kan een verteller zijn, maar ook iemand die op een andere manier betekenis heeft of kan hebben voor het vertellen. De vakjury vraagt iedereen oren en ogen wijd open te zetten en een gemotiveerde voordracht te doen. Met deze brede, gezamenlijke blik komen vast veel goede kandidaten bovendrijven. Misschien wel uit heel onverwachte hoek.

Vervolgens gaat de vakjury met al deze suggesties aan de slag. Aan de hand van de criteria voor de Vertelambassadeur van het Jaar stelt de jury een shortlist op van drie personen en benadert deze genomineerden of ze akkoord gaan met de taken die aan de titel verbonden zijn.

De shortlist wordt gepubliceerd op de site van de Stichting Vertellen. Indien nodig bezoekt de jury de genomineerden om meer achtergrondinformatie op te doen.

Aan de hand van alle voorhanden informatie maakt de jury een keuze. Op 28 januari 2017 zal de Vertelambassadeur van het Jaar 2017 bekend gemaakt worden. Eric Borrias, als Vertelambassadeur van het Jaar 2016, zal op die dag de bijbehorende wisseltrofee uitreiken. De Vertelambassadeur 2017 zal met Eric op de tandem stappen om het vertellen in Nederland en Vlaanderen te bevorderen en promoten.

Wat kun jij doen?

Vóór zaterdag 19 november 2016 kun je een email sturen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Daarin noem je één naam en beschrijf je in enkele zinnen waarom die persoon Vertelambassadeur van het Jaar zou moeten worden. In principe kan iedereen behalve de juryleden en het bestuur van Stichting Vertellen voorgedragen worden. Let daarbij op de criteria.

De voordracht van kandidaten is geen stemming. De titel Vertelambassadeur van het Jaar is een juryprijs. De jury kiest uit de voordrachten aan de hand van de criteria drie genomineerden en tenslotte de Vertelambassadeur van het Jaar.

Criteria

• Iemand die betekenis heeft of kan hebben voor het vertellen.

• Iemand die gezien kan worden als Ambassadeur van het Vertellen, liefst met uitstraling in beide landen.

• Iemand die het plezier in de vertelkunst uitstraalt en uitdraagt, ook buiten de eigen organisatie.

• Iemand die een vermogen heeft tot vernieuwing en perspectief kan bieden naar de toekomst.

• Iemand die bereid is deel te nemen aan de tandem van Vertelambassadeurs.

Opdracht

De Vertelambassadeur van het Jaar is geen prijs, maar een eretitel met een opdracht!

• De VAvhJ is voor een jaar ambassadeur van het vertellen en draait het volgende jaar mee in de verteltandem. Hierin wordt samengewerkt met de nieuwe Vertelambassadeur.

• De VAvhJ is bereid mee te werken aan media-activiteiten.

• De VAvhJ krijgt een opdracht mee die in overleg met de jury geformuleerd wordt.

• Om dit te bekostigen krijgt de VAvhJ een bescheiden budget mee.

De Stichting Vertellen stelt € 1000 beschikbaar.

• De VAvhJ zit in de jury van de volgende verkiezing.

• De dag van overdracht eind januari wordt ingevuld door de VAvhJ waarmee hij/zij een laatste vertelevent kan uitvoeren i.s.m. Stichting Vertellen

Jury

De jury bestaat dit jaar uit:

• Eric Borrias, Vertelambassadeur van het jaar 2016

• Mia Verbeelen, Vertelambassadeur van het Jaar 2015 en onderdeel van de verteltandem

• Frank Belt, contactpersoon vertelkring Vertellers in Friesland

• Veva Gerard, Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Lier

• Arjen Barel, Storytelling festival Amsterdam

• Reinou Vogel, Stichting Vertellen en tevens voorzitter van de jury

op en rond 20 maart 2017: Wereldverteldag (www.wereldverteldag.nl

zaterdag 20 mei 2017: Ontmoetingsdag in Utrecht m.m.v. Vertelkring Delft.

zaterdag 7 oktober 2017: Ontmoetingsdag in Antwerpen bij zusterorganisatie Van Stoel tot Stoel.

zaterdag 27 januari 2018: Erwaseens Vertel Event in de Gelderlandfabriek in Culemborg.