Aan het eind van de ontmoetingsdag van Stichting Vertellen werd door de jury de verteller van het jaar 2011 bekend gemaakt.

Verteller van het jaar is niet alleen een eretitel, maar er wordt van deze verteller ook verwacht dat deze optreedt als ambassadeur van vertellend Nederland.

Er waren 15 vertellers genomineerd. Alle vertellers hebben veel kwaliteiten en zich ingezet voor de bevordering van de vertelkunst. Na het tellen van de stemmen moest de weging van de motivaties de doorslag geven. Zorgvuldig nam de jury ze door, en kwam tot het unanieme oordeel dat de eretitel welverdiend toekwam aan Anne van Delft.

Naast de wisseltrofee en bloemen ontving zij nog een oorkonde en een document met de volgende motivatie, aangedragen door vertellers die haar nomineerden:

anne_verkleindEen boeiend mens en een boeiende verhalenvertelster. Op vele terreinen van het verhalen vertellen heeft ze zich verdienstelijk weten te maken. Haar repertoire is spannend veelzijdig, ontroerend en inspirerend. Haar fijnzinnigheid en gevoel voor detail zijn heel bijzonder.

Al dertig jaar geleden, toen het vertellen nog in de kinderschoenen stond, gaf zij vertelcursussen en workshops.

Op een bijzondere manier weet ze veel mensen te inspireren tot het vertellen van verhalen. Ze weet de eigen stem van de verteller naar boven te roepen, waardoor deze in staat is zijn authentieke levensverhaal te ontdekken. Daarmee draagt ze bij aan het levensgeluk van de mensen zelf, maar ook aan dat van hun omgeving.

Onvermoeibaar geeft ze bijzondere voorstellingen.

Door naar haar verhalen te luisteren kreeg het publiek inzicht in ervaringen die tot dan toe verborgen leken. Ze benadert de mensen een open geest en een groot hart. Ze is in staat mensen met elkaar te verbinden, en met die mensen ook hun verhalen.

Ze is niet alleen verhalenverteller, maar ook verhalenzoeker. Ze begeleidde met verve vertelprojecten o.a. voor ouderen, allochtonen, textielarbeiders en Surinaamse grootmoeders. Op een weergaloze manier is ze in staat ieder zijn eigen authentieke verhaal te ontlokken.

Ze organiseerde vertelfestivals, regisseert en speelt de mooiste rollen. Ze is met recht één van Nederlands belangrijkste Vertelstamouders. Ze stond aan de wieg van een geboortegolf aan verhalenvertellers en activiteiten.

anneenmirjam klein

(de oude en de nieuwe verteller van het jaar)

Op haar website staat:

'Ik doe dit werk met hart en ziel,
al 25 jaar en steeds weer anders.
De eenvoud van vertellen is zo weldadig,
dat ontroert me telkens weer.`

Dit typeert haar bovenal: een verhalenverteller pur sang:

Anne van Delft, verteller van het jaar 2011.

op en rond 20 maart 2017: Wereldverteldag (www.wereldverteldag.nl

zaterdag 20 mei 2017: Ontmoetingsdag in Utrecht m.m.v. Vertelkring Delft.

zaterdag 7 oktober 2017: Ontmoetingsdag in Antwerpen bij zusterorganisatie Van Stoel tot Stoel.

zaterdag 27 januari 2018: Erwaseens Vertel Event in de Gelderlandfabriek in Culemborg.