Vertelevent 23 Januari 2016

Uit Stichting Vertellen MediaWiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Op 23 januari 2016 vond het VertelEvent 2016 plaats in theaterhuis de Berenkuil in Utrecht. Met weer meer bezoekers dan bij de voorafgaande editie en met nog meer sfeer en leut. En leerzame workshops ook nog!

Eric Borrias Vertelambassadeur Van Het Jaar 2016 — maar niet alleen![bewerken]

Centraal in het vertelevent staat het afscheid van de Vertelambassadeur van het vorige jaar, en de benoeming van de opvolg(st)er. Mia Verbeelen, Vertelambassadeur van het Jaar 2015, heeft voor het event een inspirerend programma samengesteld. Eén van haar speerpunten was: Vlaamse en Nederlandse contacten verstevigen in een netwerk van organisaties en collega’s uit beide landen. Daar heeft ze de eerste stappen voor gezet! En het programma van het Vertelevent was er een schitterende verbeelding van.

De jury, die de Vertelambassadeur benoemt, stond dan ook voor een moeilijke opdracht. Een aantal mensen gaf aan, dat ze Mia graag de kans zouden geven haar verbindende werk te vervolgen. De oplossing voor dit dilemma is even eenvoudig als galant: de nieuwe Vertelambassadeur kreeg de vraag de ontwikkeling van de contacten te vervolgen, en Mia kreeg de vraag of zij de nieuwe Vertelambassadeur nog een jaar zou willen ondersteunen. Waar beiden enthousiast en positief op reageerden. Samen beklommen zij symbolisch de tandem!

En inderdaad, voor wie het nog niet wist: de nieuwe Vertelambassadeur Van Het Jaar 2016 is Eric Borrias — van harte gefeliciteerd! Verrassend detail: op door Eric’s zoon Bram gecomponeerde muziek (www.componeren.com) werd hij ingehuldigd.

Eric en Mia zijn vertelmaatjes met een lange gedeelde geschiedenis. Rond 1990 legden ze de basis voor hun vertellerschap in het legendarische Vertelcollectief oRare uit Tiel, onder leiding van dramadocente Loekie Wieringa. En op dit moment zijn ze allebei verbonden aan Theaterbureau Het Verteltheater. Hier een link naar Omroep Gelderland over de verkiezing van Eric Borrias

Uit het rapport van de jury:

• Eric is een van de meest allround vertellers van het Nederlands taalgebied. Hij heeft een bijzonder talent om populaire boeken om te vormen tot vertelvoorstellingen. Hiermee weet hij een groot publiek te bereiken en levert hij een belangrijke bijdrage aan het op de kaart zetten van het vertellen in Nederland.
  • Eric is de afgelopen jaren heel actief met het overdragen van zijn kennis en kunde op het gebied van verteltheater. Steeds vaker is hij in repetitielokalen te vinden met jonge talenten. Hij coacht en regisseert. Hij schaaft, slijpt, boetseert; net zolang totdat ook hun voorstellingen de kwaliteit hebben die zijn eigen voorstellingen kenmerken.
  • Bovendien is hij een unieke en warme persoonlijkheid die iedereen, het publiek en de collega’s, overal en altijd onmiddellijk het gevoel geeft thuis te zijn.
  • De optelling van zijn talent, zijn enorme publieksbereik en de wil om te delen maken dat we Eric Borrias uitroepen tot de Nederlands-Vlaamse Vertelambassadeur 2016.

Frans de Vette: oeuvreprijs![bewerken]

De commissie heeft besloten om dit jaar een extra ‘oeuvreprijs’ toe te kennen aan Frans de Vette. Esther Kornalijnslijper, voorzitter van de Stichting Vertellen, mocht aan Frans een speciaal beeldje overhandigen.

Uit het juryrapport:

• De afgelopen 15 á 20 jaar heeft Frans de Vette in de vertelwereld vooral naam gemaakt als verteldocent en vertelcoach. Hij is een inspirator die intensief betrokken is, zowel bij het vertellen als bij zijn studenten. Hij is een leermeester die iedereen op zijn eigen niveau kan coachen. Hij is iemand die mensen op een speelse en diepgaande manier weet te stimuleren om hun eigen verhaal te vertellen.
  • In 1999 was hij een van de medeoprichters van Stichting Vertellen. Hij was een aantal jaren voorzitter van het bestuur van de Stichting.
  • In 2007 is Frans samen met Wim Wolbrink de Nationale Vertelschool begonnen waar intensieve verteltrainingen worden gegeven die uitgaan van de unieke kwaliteiten van elke verteller. Daarnaast heeft hij diverse vertelcursussen verzorgd binnen bedrijven en organisaties. In 2014 heeft Frans zijn rol als docent van de Nationale Vertelschool overgedragen.
  • Ten slotte is Frans al jarenlang gefascineerd door de figuur van de clown. Hij heeft jarenlang clownscursussen gegeven en was een tijdje actief als contactclown, m.n. voor ouderen.
  • Om een lang verhaal kort te maken: Frans is een meesterverteller die zichzelf altijd als een spelend kind is blijven beschouwen.

Mia Verbeelen over een jaar ambassadeurschap[bewerken]

Mia heeft het verbinden van Nederland en België in haar ambassadeurschap centraal gesteld.

• In oktober 2015 vond er in Antwerpen, op initiatief van Mia Verbeelen, de allereerste netwerkdag plaats voor Vlaamse en Nederlandse vertelorganisaties. Als resultaat van die gesprekken zullen enkele organisaties zich vandaag presenteren met hun visie op samenwerking en de toekomst van het vertellen.
  • IngerMarlies Leeuwenburgh (NL) heeft het initiatief genomen om de kleine podia met elkaar te verbinden. Er zijn bijeenkomsten geweest bij IngerMarlies en bij Katty Wtterwulghe (B) van vele Nederlandse en Vlaamse initiatieven waar de Vertelambassadeur bij aanwezig is geweest.
  • Ook is er contact gelegd met Gerdi Verbeet, voorzitter van het Nationale 4-5 mei Comité. Mia Verbeelen en Esther Kornalijnslijper (voorzitter St. Vertellen) hebben inmiddels het aanbod van oorlogsverhalen aangeboden en toegelicht bij het Nationaal comité in Amsterdam. Mogelijkheden worden verder uitgewerkt en vertellers die zich hebben opgegeven worden hiervan spoedig op de hoogte gebracht.

Wie oorlogsverhalen en verhalen over bevrijding en vrijheid op het repertoire heeft kan dat melden via info@stichtingvertellen.nl

Verslagen van de lezingen tijdens het Vertelevent 2016[bewerken]

Inspiratoren die Mia in haar inleiding noemde i.v.m. de verbinding tussen België en Nederland: Arjen Barel (NL) van Storytelling Centre & Storytelling Festival Amsterdam; Guy Tilkin (B) van Vertelkasteel Alden Biesen en FEST; Nadia Babazia (B) van Antwerpen Boekenstad/ Antwerpen Vertelt; Veva Gerard (B) van de Academie voor Woord en Dans; en Omar Nahas (Syrië/ NL/B) van de Tafels van Vrede. Daarnaast heeft Mia Verbeelen Marita de Sterck uitgenodigd: een antropologe uit Vlaanderen die veldonderzoek doet en boeken publiceert met felle (volks)verhalen, deels het resultaat van ‘verhalenruil’ met andere culturen. Marita de Sterck, Guy Tilkin, Nadia Babazia en Arjen Barel gaven een lezing. Samen schetsten ze een schitterend beeld van een internationale vertelwereld in ontwikkeling. Hieronder de links naar de samenvattingen:

--walt.rooz@versatel.nl - Walter Roozendaal - www.muzemuzette.com 24 apr 2016 14:19 (CEST)