De tijd van Ot en Sien

Uit Stichting Vertellen MediaWiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Workshop van Hélène Huizenga en Minke de Jong (vertelkring De Verhalenkraal, Hengelo) op de Ontmoetingsdag 3 oktober 2015 van de Stichting Vertellen, als tweede van drie workshops.

Thema: Levend Verleden.

Inleiding[bewerken]

Hélène Huizenga vertelde hoe ze een uitdagende opdracht kreeg: voor een geschiedenisproject in het basisonderwijs mocht ze voor een aantal scholen de inleiding verzorgen voor de kleutergroepen. Zij moest ze lekker maken voor het project en het moest gaan over de tijd rond 1900. Om de geschiedenis tastbaar te maken besloot ze gebruik te maken van concrete, oude gebruiksvoorwerpen (uit plaatselijk museum) en afbeeldingen in een vertelkastje of kamishibai. Voor de afbeeldingen gebruikte ze oude schoolplaten van Cornelis Jetses.

Verhalen maken[bewerken]

De deelnemers aan de workshop werden uitgedaagd om net als Hélène een verhaal te verzinnen aan de hand van een set oude platen. Er waren ook oude voorwerpen (zoals klompen) om te gebruiken ter introductie of om dingen te verduidelijken. Twee groepjes van drie mensen werkten samen aan een verhaal.

Presentatie[bewerken]

Het was verrassend om te zien hoe dezelfde stapel afbeeldingen leidde tot verschillende verhalen.