Vertellen en Verbeeldingskracht

Uit Stichting Vertellen MediaWiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Inleiding[bewerken]

Vertellen is iets wat elke leerkracht voortdurend doet. Maar écht een verhaal vertellen is toch iets anders. Melanie neemt ons in deze workshop mee in een aantal manieren waarop leerkrachten vertellen in de klas kunnen gebruiken, en ook nog in overeenstemming met de leerdoelen (zie voor details de bijlage). Oefening Na de inleiding gaat Melanie meteen met ons aan de gang met het verhaal van de drie geitjes; die van de drie geitjes die een brug over moeten waar een monster onder zit om de groenere weide aan de overkant te bereiken. Een mooi verhaal om in de onderbouw te gebruiken. Melanie, in de rol van de juf, vertelt het verhaal; Dan begint de oefening: sluit je ogen en stel je het monster voor (hoe groot; hoe staat ie; aantal poten; hoe ziet de kop er uit; etc. etc.). Melanie neemt ons mee in deze zoektocht, voert ons steeds weer met nieuwe ideeën. En dan maken we een tekening van het monster! En al snel zijn de aanwezigen geconcentreerd aan het werk, met een prachtig resultaat. En zo gaat dat in de klas waarschijnlijk ook!

Bespreking[bewerken]

In de bespreking komen zaken aan bod als waar je deze werkwijze kunt toepassen (op alle niveaus?); hoe je door weglating of juist uidiepen van details het verhaal kunt aanpassen aan je doelgroep, maar ook aan actualiteit of andere onderwerpen die in de les aan bod komen of specifieke doelstellingen die je nastreeft. Vooral de combinatie met tekenen viel erg in de smaak. Dat is een combi waar je in de klas ook veel mee kunt. Leerdoel 1 (informatie verwerking in taal) wordt met deze technieken in ieder geval goed ondersteund.

Nog meer[bewerken]

En alsof dit al niet genoeg was heeft Melanie nog meer voorbeelden voor ons. Zo heeft ze een exploratie gedaan van hoe verhalen beelden creëren en hoe je daar mee zaken die ze moeilijk onder woorden kunnen brengen toch bespreekbaar kunt maken. Ook de combinatie met stripverhalen maken (bijvoorbeeld) werk erg activerend met kinderen. En er komen nog meer voorbeelden. Lees de bijlage hierop na!

Conclusie[bewerken]

extra[bewerken]

Niet alleen was dit een inspirerende workshop, we voelen nog sterker dan we al deden dat het onbegrijpelijk is dat verhalen niet centraal staan in de klas. Niet alleen zijn dat de herinneringen die ons zijn bijgebleven, dat verhaal dat in de klas werd verteld en waarmee een onderwerp waar we ons niks bij voor konden stellen voor ons jaren later nog levendig maakte; ze passen in de moderne lesmethoden en ondersteunen de groei en ontwikkeling van kinderen in de breedte en niet alleen maar op specifieke gebieden.,