FEST Vertellen in Europa

FEST_logoMeer dan zeventig vertelorganisaties uit meer dan twintig landen hebben zich verenigd in FEST, de Federation for European Storytelling. Naast een jaarlijkse conferentie zijn activiteiten: internationale uitwisseling, wetenschappelijk onderzoek, erkenning verwerven voor vertellen als vak en als kunst, het ontwikkelen van promotiemateriaal. Op hun website staat veel informatie, zoals filmpjes en onderzoeksverslagen.

Historie

In 2001 kwam een groep vertellers uit verschillende landen bijeen in Franrijk bij La Maison du Conte. Ervaringen werden uitgewisseld, verhalen werden verteld en er werd geëxperimenteerd met multi-lingual storytelling.

In de jaarlijkse conferenties daarna werd er hevig gediscussiëerd over statuten en vorm en (on)mogelijkheden, naast de zeer inspirerende uitwisselingen tussen de diverse Europese landen en hun vertellers.

Achtereenvolgens heeft de Festbijeenkomst plaatsgevonden in 2009 Lausanne Zwitserland, 2010 Reading Engeland, 2011 Toledo Spanje. Uiteindelijk in 2012 in Alden Biesen België werd FEST formeel een International Non-Profit Organisation (INPO).

De zetel van FEST is in België en de jaarlijkse conferenties doen de verschillende Europese steden aan. Het lidmaatschap is niet bedoeld voor de promotie van de individuele verteller, maar voor vertelorganisaties in brede zin: nationale en regionale organisaties, internationale vertelfestivals, vertelscholen en educatieve vertelinstellingen.

Volgende FEST-conferenties vonden plaats in Italië (2013), Zweden (2014), Griekenland (2015), Frankrijk (2016), Ierland (2017), Slovenië (2018), Kerkrade – Euregio Nederland/België/Duitsland (2019). Volgende conferenties worden gehouden in Turkije (2020) en Letland (2021).

FEST doelen

FEST vormt een Europees netwerk om het vertellen in Europa te versterken.

Haar doelen zijn:

• de ontwikkeling steunen van jonge vertellers
  • de kwaliteit van het vertellen bevorderen
  • het vertellen als een performing art stimuleren
  • uitwisseling mogelijk maken rond landelijke overkoepelende vertelorganisaties (umbrella-organisations), multi-linguale experimenten, vertelvaardigheden, maar ook rond vertelactiviteiten zoals de Wereldverteldag, Verteller van het Jaar verkiezing, het vertellen in bijzondere setting etc.
  • scholing en opleiding van vertellers
  • een platform zijn voor potentiële samenwerkingsverbanden
  • op langere termijn: een adviesorgaan zijn voor Europese instituten zoals Unesco en andere relevante autoriteiten.

De jaarlijkse driedaagse bijeenkomst geeft de gelegenheid om deze doelen opnieuw onder de loep te nemen, samenwerking te stimuleren, vertelrelaties op te bouwen. Het bestuur wordt gekozen en de nieuwe gast-stad bepaald.

Meer informatie is er op www.fest-network.eu en op de FEST facebook pagina.

Creative Europe

Groot nieuws was er in 2017. FEST werd een van de Creative Europe Networks. FEST krijgt hiervoor een subsidie van vier jaar om de Europese netwerkfunctie en het verspreiden van expertise te bevorderen. Vertelorganisaties uit Europese landen kunnen hiervoor gedurende vier jaar projectaanvragen doen bij FEST.

Creative Europe Fest Stichting Vertellen
book-2929646_1920