Een kans voor elke jonge verteller om haar/zijn vertelervaring uit te breiden! Opgave tot 1 maart 2013.

Wanneer: 20 maart - Wereldverteldag vanaf 19.30

Waar: De Verhalenboot in Zwolle

Voor wie: vertellers vanaf 17 tot 35 jaar, max. 10 deelnemers

Aanmelden via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.">Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - onder vermelding van: naam, leeftijd, adres, telefoonnummer en mailadres.

Opgeven kan tot 1 maart 2013. Daarna worden de deelnemers bekend gemaakt.

Het verhaal is vrij naar keuze en mag maximaal 8 minuten duren.

Dit evenement is overgewaaid uit Engeland, waar al enkele jaren The Young Storyteller of the Year Election met groot succes wordt georganiseerd. De Engelse organisatie heeft in Europees verband een oproep gedaan om ook in andere landen een Young Storyteller of the Year te organiseren, zodat er uitwisseling kan plaatsvinden tussen verschillende internationale festivals.

Stichting Vertellen, Verhalenboot/Waterval Internationaal Vertelfestival en de Vertelacademie hebben de handen ineen geslagen om in Nederland voor de tweede keer dit evenement te laten plaatsvinden. Het is de bedoeling dat de winnaar aan verschillende internationale projecten gaat deelnemen en gaat samenwerken met de Verteller van het Jaar om het vertellen te promoten in Nederland.

In 2012 heeft Hilke ten Duis de titel gewonnen. Ze heeft meegedaan aan een internationaal regietraject. Onder leiding van een internationale verteller hebben drie Verteltalenten van het Jaar uit Nederland, Engeland en Griekenland, een voorstelling gemaakt die uiteindelijk gespeeld is op Waterval Vertelfestival in Zwolle. Hilke heeft ook de gelegenheid gekregen om als JVTalent te vertellen tijdens het Duitse vertelfestival Erzähl Mir Was en het Vertelfestival Maastricht.

De jury bestaat uit mensen van toonaangevende vertelorganisaties:

Arjen Barel, Storytellingfestival Amsterdam/ Storytelling Centre Nederland

Esther Kornalijnslijper, Stichting Vertellen

Janneke Tanja, Verhalenfontein Rotterdam

De criteria waaraan de jury de vertellers/verhalen zal toetsen zijn te vinden via deze link.

Op 20 maart Wereldverteldag is er in Zwolle ook een Skypeverbinding met Amsterdam. In Vertelcafé Mezrab in Amsterdam vindt die dag het Wereldwijd Vertelcafé plaats, waar internationale vertellers via Skype hun verhaal vertellen. Ook vindt hier de bekendmaking plaats van de Verteller van het Jaar.

Op en rond 20 maart 2019 is het weer Wereldverteldag (www.wereldverteldag.nl).

Het komende Erfgoed Vertel Event vindt plaats op maandag 20 mei 2019 (https://bit.ly/2NKXgFi).

De komende ontmoetingsdag zal plaatsvinden op 28 september 2019.

Het volgende Vertel event vindt plaats op zaterdag 25 januari 2020 in de Gelderlandfabriek in Culemborg.