Kinderen van Het Schateiland, locatie De Schakel uit Gouda zijn klaar voor de finale van de Gouden Vertelpas

Maar liefst 7 leerlingen van De Schakel doen aanstaande donderdag 24 juni mee aan deze finale. Een half jaar geleden zijn ze met verhalen vertellen begonnen bij Stan Fritschy.

Van Stan hebben ze o.a. over de drie A’s geleerd (ademhaling, aandacht en aarde). Ook leerden ze om stevig te staan, contact te hebben met de Aarde.

Door de lessen van Stan denken ze bij het voorbereiden van een verhaal aan een berg. Je hebt een begin van een verhaal ( de onderkant van de berg), daarna bouw je het verhaal op (je klimt de berg op), je hebt een hoogtepunt in een verhaal en daarna daal je weer af naar het eind van het verhaal.

De laatste weken hebben ze les gehad van Ailun Elzenga, die hen leerde hoe ze een verhaal eigen kunnen maken. Verder hebben ze leren uitbeelden, overdreven gebaren te maken, goed te articuleren en hard te praten.

Nu zijn ze helemaal klaar voor de finale aanstaande donderdag. De verhalen duren tussen de 3 en 12 minuten. Annabel de Heer vertelt over Alexander de Kikkerprins, Mark Visser vertelt Vrouw Holle, Tara Amesz over een poes Mimi die altijd koude pootjes heeft, Maite Leij heeft een verhaal over kwade gedachten en Iris Postma over drie prinsen die alle drie koning willen worden, Firdaous Khouakhi over een prins die in een vogel verandert en Shannen Baljé over een meisje met twee duimen aan één hand, die geluk brengen.

De verhalen worden verteld aan de leerlingen van groep 5,6 en 7 en de ouders van de finalisten. De juryleden Stan Fritschy (meesterverteller), Jacky van Dijk van de bibliotheek Gouda en Jannie Dercksen van de Goudse vertelkring zullen het zwaar krijgen om de uiteindelijke winnaar aan te wijzen.

Op maandag 20 mei 2019 vindt het tweede Erfgoed Vertel Event plaats. (https://bit.ly/2UYS3QR)

De komende ontmoetingsdag zal plaatsvinden op 28 september 2019 in de Gelderlandfabriek in Culemborg.

Het volgende Vertelevent staat gepland op zaterdag 25 januari 2020 in de Gelderlandfabriek in Culemborg.

Op en rond 20 maart 2020 is het weer Wereldverteldag (www.wereldverteldag.nl).