Vertellend Nederland is er klaar voor: aan het eind van deze week, op 20 maart, is het wereldverteldag 2011!

In de aanval
Verschillende vertellers bijten al eerder deze week de spits af, met “schoolovervallen” op een PABO in Zuid-Holland en op basisscholen in Hengelo. De Karavaan der Vertellers ondersteunt hun overval bovendien met een professionele lesbrief. Prachtige initiatieven, die hopelijk veel leerlingen en (aankomende) leerkrachten enthousiast maken voor het vertellen van verhalen.

Luisteren, zingen, wandelen en veel meer
Op de meeste plaatsen barst Wereldverteldag echter pas op zondag de 20e los. De geplande activiteiten zijn zeer divers: van eenvoudig genieten en luisteren naar verhalen, tot combinaties met een wandeling door prachtige natuur of meezingen met een zeemanskoor. Er zijn initiatieven van individuele vertellers en vertelkringen, maar er zijn ook vertelpodia die aandacht besteden aan wereldverteldag. En zelfs binnen Nederland heeft het feest een internationaal karakter: er worden niet alleen verhalen uit verschillende landen verteld, maar ook in verschillende talen: in het Nederlands, in het Engels en in het Fries!
Staat je evenement nog niet op www.wereldverteldag.nl? Aanmelden kan nog steeds.

Je verhaal in de kerk
Omdat Wereldverteldag dit jaar op een zondag valt, is dit voor sommige vertellers aanleiding om hun verhaal in de kerk te vertellen. Ter ondersteuning van hen publiceerde het magazine Vertel Eens… in het maartnummer tips voor het vertellen in een kerkgebouw. Je kunt deze tips ook terugvinden op onze website: www.wereldverteldag.nl > voor vertellers > vertelconcept.

Na 20 maart gaat het verder
De werkgroep is ondertussen ook bezig met de plannen voor ná 20 maart, onder andere voor een bijeenkomst met verschillende vertelorganisaties uit Nederland en België. Wat we de komende jaren precies willen bereiken, kun je lezen in het WVD-beleidsplan, dat als download beschikbaar is op de website (onder de knop werkgroep > beleidsplan).
Onlangs hebben we bovendien het bericht gekregen dat we de komende twee jaar kunnen rekenen op financiële ondersteuning door het Prins Bernhardfonds. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee en we hopen dat we zo wereldverteldag nóg beter op de kaart kunnen zetten.

Maar nu eerst… vertellen!!!
Het draait natuurlijk allemaal om jullie – de vertellers – en jullie prachtige verhalen. Zonder jullie enthousiasme en inzet zou er in Nederland geen wereldverteldag bestaan. We wensen daarom iedereen heel veel succes en plezier de komende week. We horen graag over jullie bruisende, borrelende, spetterende en sprankelende verhalen en dat de dorst naar verhalen nog verder moge toenemen!

Contact
Heb je naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen of ideeën? Neem gerust contact op met de werkgroep, via e-mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of kijk op de website www.wereldverteldag.nl

Op en rond 20 maart 2019 is het weer Wereldverteldag (www.wereldverteldag.nl).

Het komende Erfgoed Vertel Event vindt plaats op maandag 20 mei 2019 (https://bit.ly/2NKXgFi).

De komende ontmoetingsdag zal plaatsvinden op 28 september 2019.

Het volgende Vertel event vindt plaats op zaterdag 25 januari 2020 in de Gelderlandfabriek in Culemborg.