IMG 0759Afgelopen zaterdag, 27 januari j.l., was het Vertel Event van Stichting Vertellen. Met ruim 130 aanwezigen hebben we genoten van de presentatie van het project ‘Helden van Vandaag’ van Vertelambassadeur van het Jaar 2017 Pauline Seebregts. Verhalen over moed, angst en vertrouwen, nagesprek en de première van de krachtige documentaire ‘Helden van Vandaag’ van regisseur Petulia van Tiggelen.

Daarnaast was het nog spannend hoe het verder was gegaan met de Verkiezing Vertelambassadeur van het Jaar 2018. Dit werd aan het einde van de avond door de vakjury bekend gemaakt. Er bleek een zeer sterk shortlist te zijn met daarop de genomineerden: Veva Gerard (B), Guy Tilkin (B) en Kitty Peetoom samen met Rob Bults (NL). Alle genomineerden voelden zich zeer vereerd, maar hadden al eerder aan de jury laten weten geen mogelijkheid te zien om de zware taak van Vertelambassadeur op zich te nemen. Ze zijn wel allen toegesproken door de jury en gefeliciteerd met een bos bloemen, en ontvingen de motivaties van vertellers en andere belangstellenden die hebben voorgedragen.

Hoe gaat het nu verder? Wordt dit nu een jaar zonder Vertelambassadeur? Het bestuur van Stichting Vertellen kon daar gelukkig al voor het Vertel Event even over nadenken. We denken nog verder, maar in de tussentijd zijn we in 2018 we allemaal Vertelambassadeur! Het is al eerder gezegd, want iedereen die met vertellen bezig is draagt op eigen wijze een steentje bij. Alle aanwezigen kregen een ansichtkaart met een afbeelding van de wisseltrofee om mee naar huis te nemen. Met daarbij direct de uitnodiging om met het bestuur mee te denken over de toekomst van Stichting Vertellen én het Vertelambassadeurschap in welke vorm dan ook. Dit willen we graag doen op onze ontmoetingsdag op 21 april a.s. in de Gelderlandfabriek in Culemborg.

We sloten de avond af met een toast op een mooie dag en een mooi nieuw jaar!

Vertelambassadeur van het Jaar 2017 Pauline Seebregts ging op zoek naar welke verhalen de wereld nodig heeft. Ze kwam na veel luisteren en mijmeren uit bij de thema’s moed, angst en vertrouwen. Met een groep van negen Nederlandse en Vlaamse verhalenvertellers van verschillende culturen, religies en afkomst maakte ze de voorstelling 'Helden van Vandaag'. Een voorstelling met waargebeurde verhalen die deze vertellers hebben opgehaald bij mensen die ze hebben ontmoet. Verhalen over: je land moeten ontvluchten, dromen die in duigen vallen en toch vertrouwen houden, gaan staan voor je geloof ook als dit niet makkelijk is, of toch nog moed opbrengen voor een wens aan het einde van je leven.

Wie zijn de vertellers van dit project? Hieronder lees je meer over hen en over de verhalen die ze in dit project vertellen.

02fatima

Fatima Spalburg, Purmerend, Nederland
Is van Indonesisch en Surinaamse afkomst. Zij werkt als zelfstandig vormgever.
Heeft nog niet zo lang geleden het vertellen ontdekt en weet al dat ze (nog) meer verhalen wil vertellen over religieuze en culturele identiteit. Het verhaal dat zij ophaalde in haar eigen netwerk gaat over een andere moslima en heeft steeds veel impact. http://www.salaam-art.nl/team-salaam-art.html

mia

Mia Verbeelen, Antwerpen, Vlaanderen

Gelauwerd verteller, bekend in Nederland en Vlaanderen. In haar huidige woonplaats vertelt ze in een heus Sprookjeshuis! In Tiel, waar ze 30 jaar woonde,  geeft ze vertellessen op basisscholen. Als docent is ze werkzaam bij de Vertelacademie Utrecht. In 2015 werd ze uitgeroepen tot Vertelambassadeur van het Jaar. Haalde een ontroerend verhaal op bij iemand die kanker heeft. http://www.vertelleninvlaanderen.be/vertellers/mia-verbeelen

11rien

Rien van Meensel, Leuven, Vlaanderen
Naast vertelvoorstellingen doet Rien community werk waarbij ze gebruik maakt van levensverhalen in combinatie met wonderverhalen. Ze werkt met nieuw-komers, vluchtelingen en kwetsbare groepen en ze zoekt naar werkvormen waarbij deze zelf hun verhaal kunnen brengen op een podium. Zij komt met een prachtig verhaal van een jonge vluchteling uit één van haar eigen groepen.

07henk

Henk Zuidhof, Urk, Nederland

Werkt als predikant vanuit de protestantse Jeruzalem-kerk op Urk. De kunst van het vertellen van verhalen is hem dan ook niet helemaal onbekend.
En dat merk je. Hij heeft een verhaal opgehaald bij Stichting Waypoint.
Een organisatie waarin geschoolde en betrokken dorpsgenoten hulp bieden aan jongeren, die door alcohol, drugs of gokken in problemen raken.

05herman

Herman Kruize, Groningen, Nederland.

Verhalenverteller, theatermaker en acteur en brugwachter! Zolang hij mensen met zijn verhalen kan troosten en bemoedigen, inspireren en motiveren, vermaken en laten lachen blijft hij het doen. Hij legde een zondermeer bijzonder contact met Wim, dakloze in Groningen en vertelt dan ook diens verhaal. http://www.devertelketel.nl

10omar

Omar Nahas, Antwerpen, Vlaanderen

Gekomen uit Syrië, woonachtig in Vlaanderen. Schreef een boek over islam en homoseksualiteit en een boek over de islam vanuit vooruitstrevende in-valshoek getiteld ' de andere Jihad'. Hij heeft nog nooit een cursus verhalen vertellen ge-volgd maar vertelt al zijn leven lang. Hij neemt ons mee via een verhaal van een Syrische vriend wat het betekent om huis en haard te moeten verlaten. https://www.nieuwwij.nl/media/het-thuisgevoel-van-omar-nahas/

17nelle

Nelle Raaphorst, Friesland, Nederland

Is zich na haar pensionering als maatschappelijk werker, toe gaan leggen op het vertellen van verhalen. Zij haalt de inspiratie voor haar verhalen uit haar eigen omgeving of uit die van een ander. Dat kwam goed uit voor het project. Ze vertelt over een collega uit het Nationale Gevangenismuseum in Veenhuizen. http://www.komopverhoal.nl

08katty

Katty Wtterwulghe, Kapellen, Vlaanderen
Katty geeft al ruim 25 jaar les aan de academie voor muziek-woord-beeld
van Ekeren. Als de dynamische vertelster die ze is, is haar grootste plezier
om mensen samen te brengen en te genieten van woord en muziek.
Zij neemt het verhaal mee van een van haar bijzondere leerlingen. https://www.stedelijkonderwijs.be/academie-ekeren/katty-wtterwulghe

13esther

Esther Kornalijnslijper, Zeist, Nederland

Esther Kornalijnslijper vertelt verhalen bij levensmomenten, is performer en trainer op het gebied van focusing (innerlijk luisteren) en verhalen vertellen. Ze is voorzitter van de landelijke Stichting Vertellen (www.stichtingvertellen.nl)
Zij vertelt het verhaal van een jonge biseksuele vrouw. www.estherkornalijnslijper.com/

09pauline

Pauline Seebregts, Zoelen, Nederland

Vertelambassadeur van het Nederlandstalig grondgebied 2017. Bedenker en organisator van het Verhalenproject ‘Helden van Vandaag’. Professioneel verhalenverteller, trainer en coach. Werkt toegepast met verhalen in veran-deringsprocessen in bedrijven en organisaties. Is tevens docent aan de Vertelacademie. www.storywise.nu

crowdfunding Vamb17Pauline Seebregts werd in januari verkozen tot Vertelambassadeur van 2017.

Bij de uitreiking van de titel kreeg Pauline gelijk een opdracht mee: 'Ga  op zoek welke verhalen in onze tijd verteld moeten worden. Neem ons hierin mee en zoek wegen om wat je vindt ook buiten de wereld van het vertellen kenbaar te maken.'

Project 'Ver-halen, dichtbij'

Pauline heeft haar taak onmiddellijk opgepakt en inmiddels zijn de eerste stappen gezet voor het project 'Ver-halen, dichtbij’: een project waarin ze mensen van overal in verbinding wil brengen en verhalen laat delen met elkaar. Op haar blog vertelt Pauline regelmatig hoe het gaat met haar project en het ambassadeurschap.

Help mee!

Pauline wil over het project 'Ver-halen, dichtbij' heel graag een korte film maken, die de kracht van mensen en hun verhalen laat zien en die anderen kan inspireren. Om de opnamen van een film te kunnen bekostigen heeft ze een crowdfunding-project opgezet. Bekijk het filmpje op de website 'Voor de Kunst' en help mee door middel van een donatie!

DSC 0314 kleinZaterdag 28 januari j.l. was het jaarlijkse Vertel Event in de Gelderlandfabriek in Culemborg. Het was een middag en avond met diepgang en entertainment. Ook werd de Vertelambassadeur van het Jaar 2017 bekend gemaakt. De vakjury heeft uit negentig voordrachten drie genomineerden voor de shortlist gekozen: Erik van Dort, Veerle Ernalsteen en Pauline Seebregts. Alle drie kregen de gelegenheid zich in een korte vertelling voor te stellen, waarna de jury de motivaties voor nominatie voorlazen voor Erik, Pauline en Veerle, inclusief de ideeën die deze drie schitterende collega’s ontwikkeld hadden voor een jaar ambassadeurschap. Deze plannen zijn hier terug te lezen.

Uit dit drietal is Pauline Seebregts verkozen tot Vertelambassadeur van het Jaar 2017! Zij zal dit jaar samenwerken met Vertelambassadeur van het Jaar 2016 Eric Borrias. Van harte gefeliciteerd Pauline!

Lees ook het juryrapport! En wilt u weten waar onze Vertelambassadeur mee bezig is? Volg dan de blog van de Vertelambassadeur.

Op de foto v.l.n.r.: Veerle Ernalsteen, Vertelambassadeur van het Jaar 2016 Eric Borrias, Vertelambassadeur van het Jaar 2017 en Erik van Dort.

De genomineerden voor vertelambassadeur van het jaar 2017 willen graag zelf vertellen wat ze in deze rol voor vertellend Nederland en Vlaanderen willen betekenen

Pauline Seebregts

pauline seebregts nominatie 2017

Als Vertelambassadeur wil ik graag staan voor het helpen van mensen die kleine ‘grote’ verhalen op diepen uit hun eigen hart en leven. Bijvoorbeeld in bedrijven en organisaties. Zoals verhalen in veranderingsprocessen die gaan over de onderstroom in een organisatie of waar bestuurders en managers met een beetje hulp het wagen iets van zichzelf te laten zien in het verhaal voor hun medewerkers. Of in natuureducatie, in verhalen over behoud en duurzaamheid omdat we maar één aarde hebben waar we onlosmakelijk mee verbonden zijn.

Pagina 1 van 6

Het Vertel event vindt plaats op zaterdag 26 januari 2019 in de Gelderlandfabriek in Culemborg.

Op en rond 20 maart 2019: Wereldverteldag (www.wereldverteldag.nl).

De eerstvolgende ontmoetingsdag zal plaatsvinden in het voor- of najaar van 2019.