Verteller van het Jaar is Wijnand Stomp uit Haarlem en de Jonge Verteller van het Jaar is Marieke van Bolderen uit Zwolle.

Verteller van het Jaar - Wijnand Stomp

(juryrapport)

foto uitreiking vvhj 2013

Uit een groep van vijf genomineerden werd Wijnand Stomp door zijn collega’s en publiek verkozen tot nieuwe verteller van het jaar. Al meer dan 25 jaar timmert hij aan de weg en geldt hij als een van de beste theatrale vertellers van Nederland. Wijnand werd o.a. bekend met zijn vele Anansi voorstellingen waarin hij zijn Antilliaanse wortels alle ruimte geeft. Daarnaast geeft hij talloze workshops en masterclasses en leidt hij nieuwe vertellers op. Zijn tomeloze energie, ervaring en vertelplezier worden alom geprezen.

De landelijke Stichting Vertellen heeft deze eretitel in 2010 in het leven geroepen om iemand te eren vanwege diens verdiensten voor het verhalen vertellen. Aan deze eretitel is een opdracht verbonden: een jaar lang optreden als ambassadeur van het vertellen, d.w.z. bij allerlei gelegenheden present zijn om het vertellen in Nederland onder de aandacht te brengen.

Jonge Verteller van het Jaar - Marieke van Bolderen

(juryrapport)

(english version)

marieke van bolderen   zwolle 20 maart 2013

Tijdens Wereldverteldag werd ook de Jonge Verteller van het Jaar uitgeroepen: Marieke van Bolderen. In een spannende wedstrijd op de Zwolse Verhalenboot met acht jonge, getalenteerde vertellers (tussen de 17 en 35 jaar) wist zij de jury te overtuigen met ‘een dijk van een verhaal’. Ook roemde de jury haar goede verhaalstructuur en heldere dialogen, evenals haar sterke mimiek. De Jonge Verteller van het Jaar – een initiatief van De Vertelacademie, De Verhalenboot, Waterval Internationaal Vertelfestival en Stichting Vertellen - zal gecoacht worden door de Verteller van het Jaar en daarnaast ingezet worden bij allerlei promotionele activiteiten.

De komende ontmoetingsdag vindt plaats op 28 september 2019 in de Gelderlandfabriek in Culemborg. Lees meer op de pagina Nieuws

Het volgende Vertelevent staat gepland op zaterdag 25 januari 2020 in de Gelderlandfabriek in Culemborg.

Op en rond 20 maart 2020 is het weer Wereldverteldag (www.wereldverteldag.nl).