Wie wordt de nieuwe Ambassadeur van vertellend Nederland? De jury heeft uit alle kandidaten een shortlist samengesteld van vijf namen: Eric Borrias, Gottfrid van Eck, Sahand Sahebdivani, Frans de Vette en Philip van der Zee! Lees verder voor hun profielen en breng je stem uit vóór 17 januari 2014! Stemmen gaat door het sturen van een mail met één naam uit de shortlist naar: vertellervanhetjaar.ronde2 (at) stichtingvertellen.nl

De stemming sluit op 17 januari 2014.

Op 26 januari wordt de uitslag bekendgemaakt op de Erwaseens Vertel Event. De dag bestaat uit een workshop over cultureel ondernemerschap, een story-battle, de verkiezingsuitslag, en 's avonds vindt de wedstrijd voor de Jonge Verteller van het Jaar plaats.

De genomineerden:

Eric Borrias

mini-Eric Borrias portret 1

Eric is een van de meest gevraagde verhalen vertellers van dit moment.

Al meer dan twintig jaar is hij actief als verteller. Hij staat vooral bekend om zijn bewerkingen van kinderboeken, als ‘Brief voor de Koning’ en ‘Erik of het klein insectenboek’.

Zijn huidige voorstelling: ‘De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween’, bestaat uit een volwassen en kindereditie.

Met minimale middelen laat Eric verschillende personages tot leven komen. Zijn vertellingen zijn theatraal en vol energie en blijven zowel jong als oud van begin tot eind boeien.

In 2007 werd Eric voor de voorstelling ‘Binnen de poorten’ onderscheiden met de Rachel Borzykowski penning. Deze penning wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon, stichting of instantie die zich op verdienstelijke wijze heeft ingespannen een bijdrage te leveren aan de kennis over Sobibor.

Naast zijn vertellingen coacht en begeleidt Eric collega vertellers en werkte hij mee aan DVD projecten voor het onderwijs.

De mensen die Eric Borias nomineerden prijzen hem om zijn kwaliteiten als verteller, zijn jarenlange ervaring en het feit dat hij jong én oud weet te boeien met zijn verhalen. Zijn liefde voor verhalen weet hij over te brengen op zijn publiek en op beginnende vertellers die hij coacht. Zij zien in Eric de perfecte ambassadeur voor het vertellen.

www.verhalenverteller.nl

Gottfrid van Eck

Gottfrid is een theatrale verteller. Doormiddel van diverse cursussen in het vertellen, theater en clownerie, heeft Gottfrid zich een geheel eigen vertelstijl eigen gemaakt. Met de nodige humor en een knipoog neemt hij zijn publiek mee in zijn verhalen.

Hij put voor zijn verhalen uit de rijke Joodse geschiedenis en de vele legendes en sagen die onze geschiedenis rijk is.

Zijn interesse voor de Joodse cultuur heeft hem er toe gedreven zelf drie boeken met Joodse verhalen te schrijven. Ook op muzikaal gebied speel de Joodse traditie een grote rol. Zijn liefde voor de klarinet, Joodse Klezmermuziek en Joodse verhalen stimuleerden Gottfrid om trio Vilde Katshke op te richten, waarmee hij Joodse vertelconcerten geeft.

Naast vertellen, schrijven en muziek maken zet Gottfrid zich actief in voor de vertelwereld als bestuurslid van de Stichting Vertellen.

www.gottfridvaneck.nl

De mensen die Gottfrid nomineerden noemen hem een muzikale verteller die muziek en verhalen met elkaar weet te combineren. Ook zijn werkzaamheden achter de schermen voor o.a. de stichting Vertellen en FEST worden geprezen. Hij is geïnteresseerd in zijn collega vertellers. Dat maakt hem een goede ambassadeur van het vertellen in Nederland.

Sahand Sahebdivani

Sahand is een jonge, enthousiaste levendige verteller.

Zijn Perzische achtergrond is een bron van inspiratie voor zijn verhalen, de rijke Perzische vertelcultuur is hem met de paplepel ingegoten. Vooral zijn eigen familiegeschiedenis speelt een grote rol in zijn muzikale verhalen.

Om verhalen een podium te geven, voor jong en oud, richtte hij Mezrab op. Hier wordt zijn liefde voor verhalen nog beter zichtbaar. Niet alleen vertelt hij zelf, hij stimuleert ook zijn publiek hun verhalen te delen.

Verhalen kunnen op vele manieren verteld worden, via gesproken woord, dans en muziek. Al deze disciplines komen in Mezrab aan bod. Hiermee laat hij verschillende disciplines en culturen op een natuurlijke wijze samenkomen.

Inmiddels is Mezrab een begrip in Amsterdam en omstreken en kunnen zowel de Nederlandse als de Engelse vertelavonden op een groot en enthousiast publiek rekenen.

Naast de solovertellingen en de organisatie van Mezrab, zet Sahand zich in voor vertelcollectief De Jonge Honden. Een gezelschap, bestaande uit drie jonge vertellers, dat verhalen vanuit verschillende werelddelen vertolkt.

www.mezrab.nl

www.dejongehonden.com

Mensen die Sahand nomineerden zijn enthousiast over zijn werk voor Mezrab en noemen hem een frisse jonge verteller die mensen van verschillende generaties en culturen met elkaar weet te verbinden. Ook weet hij anderen te stimuleren om te zelf te vertellen en is hij zelf een hele goede verteller.

Frans de Vette

Frans heeft in de laatste vijftien jaar vooral naam gemaakt in de vertelwereld als verteldocent.

Zijn roots liggen in het theater. Als acteur en regisseur was hij twintig jaar werkzaam bij verschillende kleine gezelschappen.

Daarna is hij zich gaan richten op het geven van verteltrainingen, waar hij zich op dit moment al vijftien jaar verdienstelijk mee maakt.

In 2007 heeft Frans met Wim Wolbrink de Nationale Vertelschool opgericht, waar elk najaar intensieve verteltrainingen worden gegeven. Ook verzorgen ze trainingen op maat. Alle cursussen en trainingen gaan uit van de unieke kwaliteiten van de verteller.

Zelf is hij ook actief geworden als verteller en heeft hij diverse avondvullende voorstellingen.

Naast vertellingen en trainingen is Frans actief als ‘Dichterbijclown’, vooral in de zorgsector zet hij zijn kwaliteiten als clown in om contact te maken met mensen die door een handicap, ziekte of om andere redenen afleiding verdienen.

www.vertelme.com

www.nationalevertelschool.nl

De mensen die Frans nomineerden roemen hem om zijn werkzaamheden voor de Nationale Vertelschool. Hij wordt een inspirator genoemd die betrokken is bij het vertellen en zijn studenten en een leermeester die iedereen op zijn eigen niveau kan coachen.

Philip van der Zee

mini-Philip van der Zee

Philip is een verteller die door de combinatie van verteltrant, muziek, zang, humor en mimiek de mensen weet te boeien. Als donderelf maakt hij al meer dan twintig jaar vertelvoorstellingen voor jong en oud. Lang werkte hij als Middeleeuwse en Prehistorische verteller op Archeon.

Samen met zijn vrouw Theresia is hij een geliefde gast op Middeleeuwse Festivals en thematische markten, waarbij ze zichzelf begeleiden op doedelzak, trommel en Keltische harp.

Hun verhalen zijn vaak overleverde verhalen uit de Keltische traditie en vinden hun oorsprong in de natuur.

Ook op scholen, musea en historische evenementen is hij te vinden.

Een verrassende verteller die iedereen weet mee te nemen met zijn historische verhalen.

www.donderelf.nl

Mensen die Philip nomineerden noemen hem een goede verteller die zijn publiek telkens weer weet te ontroeren en te boeien. Zijn keuze voor historische verhalen wordt gewaardeerd. Hij maakt kinderen en volwassenen enthousiast voor verhalen.

De komende ontmoetingsdag vindt plaats op 28 september 2019 in de Gelderlandfabriek in Culemborg. Lees meer op de pagina Nieuws

Het volgende Vertelevent staat gepland op zaterdag 25 januari 2020 in de Gelderlandfabriek in Culemborg.

Op en rond 20 maart 2020 is het weer Wereldverteldag (www.wereldverteldag.nl).