Op 11 februari 2011 is Anne van Delft gekozen tot Verteller van het Jaar. Zij houdt nu een weblog bij op deze website, waarin u haar een jaar lang kunt volgen.

anne_verkleindVijftien vertellers waren genomineerd. Alle vertellers hebben veel kwaliteiten en zich ingezet voor de bevordering van de vertelkunst. Na het tellen van de stemmen moest de weging van de motivaties de doorslag geven. Zorgvuldig nam de jury ze door, en kwam tot het unanieme oordeel dat de eretitel welverdiend toekwam aan Anne van Delft.

Naast de wisseltrofee en bloemen ontving zij nog een oorkonde en een document met de volgende motivatie, aangedragen door vertellers die haar nomineerden:

• Een boeiend mens en een boeiende verhalenvertelster. Op vele terreinen van het verhalen vertellen heeft ze zich verdienstelijk weten te maken. Haar repertoire is spannend veelzijdig, ontroerend en inspirerend. Haar fijnzinnigheid en gevoel voor detail zijn heel bijzonder.
  •  Al dertig jaar geleden, toen het vertellen nog in de kinderschoenen stond, gaf zij vertelcursussen en workshops.
  •  Op een bijzondere manier weet ze veel mensen te inspireren tot het vertellen van verhalen. Ze weet de eigen stem van de verteller naar boven te roepen, waardoor deze in staat is zijn authentieke levensverhaal te ontdekken. Daarmee draagt ze bij aan het levensgeluk van de mensen zelf, maar ook aan dat van hun omgeving.
  •  Onvermoeibaar geeft ze bijzondere voorstellingen.
  •  Door naar haar verhalen te luisteren kreeg het publiek inzicht in ervaringen die tot dan toe verborgen leken. Ze benadert de mensen een open geest en een groot hart. Ze is in staat mensen met elkaar te verbinden, en met die mensen ook hun verhalen.
  •  Ze is niet alleen verhalenverteller, maar ook verhalenzoeker. Ze begeleidde met verve vertelprojecten o.a. voor ouderen, allochtonen, textielarbeiders en Surinaamse grootmoeders. Op een weergaloze manier is ze in staat ieder zijn eigen authentieke verhaal te ontlokken.
  • Ze organiseerde vertelfestivals, regisseert en speelt de mooiste rollen. Ze is met recht één van Nederlands belangrijkste Vertelstamouders. Ze stond aan de wieg van een geboortegolf aan verhalenvertellers en activiteiten.

Op haar website staat:

'Ik doe dit werk met hart en ziel,
al 25 jaar en steeds weer anders.
De eenvoud van vertellen is zo weldadig,
dat ontroert me telkens weer.`

Dit typeert haar bovenal: een verhalenverteller pur sang:

Anne van Delft, verteller van het jaar 2011.

De komende ontmoetingsdag vindt plaats op 28 september 2019 in de Gelderlandfabriek in Culemborg. Lees meer op de pagina Nieuws

Het volgende Vertelevent staat gepland op zaterdag 25 januari 2020 in de Gelderlandfabriek in Culemborg.

Op en rond 20 maart 2020 is het weer Wereldverteldag (www.wereldverteldag.nl).