Over de verteller

Voor en achternaam
Janneke Tanja
Beschrijving
"Er was eens een meisje dat een paar oude sprookjesboeken van haar oma kreeg..." Het lijkt wel of de omschrijving van alle vertellers met iets soortgelijks begint, maar daar begon het voor mij wel - met die oude boeken. Grimm, Andersen, Duizend-en-één nacht. En later Ovidius, Homerus... Voorgelezen. Stukgelezen. En toen? Niets. Jarenlang. Oh, ik las wel, maar geen sprookjes meer. Tot ik die oude boeken weer eens tegen kwam in een doos in de kast, en de charme van die verhalen opnieuw ontdekte. Tot ik een weekend naar Terschelling ging om eens wat anders te doen in de vakantie: een vertelcursus ... En ik ervoer dat er iets magisch gebeurt als je die woorden niet zomaar leest, maar ze gaat vertellen. Hoe je mensen kunt raken met een verhaal, ze kunt laten schateren of tot tranen toe kunt roeren. Wat de kracht is van een simpel woord, een gebaar. Van stilte. Weer jaren later, en allang geen klein meisje meer kan ik me geen leven zonder verhalen voorstellen. Ik ben lid van de Stichting Verhalenfontein in Rotterdam, werk in Zoetermeer samen met collega Kitty Legtenberg onder de naam 'Het Vertelcollectief'. Ik ben blijven leren, van goede vertellers in binnen- en buitenland, en vertel mijn verhalen voor wie maar luisteren wil. Oude mythen, doldwaze sprookjes, verhalen die gewoon in de lucht lijken te zweven.  Regelmatig grijp ik terug op die oude boeken, op de favorieten van vroeger. Laat volwassenen zien dat er achter die vertrouwde formuleringen verhalen schuil gaan met rauwe randjes en diepe lagen. En neem kinderen mee op reis in hun eigen fantasie, hopend dat ook zij gegrepen worden door die oude vertrouwde woorden:  "Er was eens..."
Publiek
6-9 jaar, 9-12 jaar, 12-16 jaar, kinderen, jongeren, volwassenen, ouderen, meertalig publiek, culturele bijeenkomsten, scholen, huiskamers, bedrijven
Toegepast vertellen
vertellers, bedrijven, historisch erfgoed
Opleidingen
Rijksuniversiteit Leiden: doctoraal geschiedenis
Vertelschool
Cursussen, workshops en masterclasses van oa Marco Holmer, Raymond den Boestert, Frans de Vette, Wim Wolbrink, Hugh Lupton, Daniel Morden, MIchael Harvey, Paola Balby.
Ervaring
Na ruim 20 jaar is dat een te lange lijst om op te noemen… Ik vertel (in het Nederlands of Engels) aan iedereen van 6 -106 (daarboven moeten we even overleggen, daar onder ook). De afgelopen jaren vertelde ik in tipi’s en provinciehuizen, op scholen en podia, in musea en bedrijven, of in het plaatselijke bos tijdens Halloween. Ik geef cursussen aan mensen die graag mooie verhalen willen leren vertellen, maar gebruik die technieken ook om mensen betere zakelijke presentaties te laten geven en coach individuen om zichzelf en hun verhaal sterker te presenteren. Als facilitator gebruik ik verhalen om groepen en processen in beweging te zetten.
Samen met diverse collega’s maak ik mooie lange voorstellingen van mythische verhalen als de Odyssee, de Edda of de Metamorphosen. Daarnaast organiseer ik met de Stichting Verhalenfontein allerlei bijzondere evenementen in en rond Rotterdam, inclusief het vertelpodium ‘Stories on a Sunday’.

Contact informatie

Plaats