Over de verteller

Voor en achternaam
Michael Driebeek van der Ven
Beschrijving
Bij ons thuis werden graag en dikwijls verhalen verteld. Verhalen over hoe ons huis vroeger een Herberg was geweest en hoe Lodewijk Napoleon daar met zijn manschappen langs trok; hoe een van de soldaten in een gevecht belandde met een van de dorpelingen en zo het leven liet. In de tuin lag de blanco grafsteen, als stille getuigenis van dit gevecht. Of hoe, lang, lang geleden, de Gravin van Valkenburg in ons huis kamerconcertjes organiseerde voor haar meest intieme vrienden, om even te ontsnappen aan het Hoofse leven. En wat te denken van die voormoeder, die met haar VOC man meereisde naar Indië en bovenop de vaten buskruit moest zitten met een brandend lont in haar hand; voor het geval de piraten het schip zouden aanvallen! Wij noemen haar thuis: 'Tante Lont'. Of hoe mijn grootvader mijn hoogzwangere grootmoeder met matras en al op een handkar tilde en met haar naar Voorburg rende, tijdens het bombardement op het Bezuidenhout. Prachtige verhalen, vol emotie en menselijkheid, die mij doen verbinden met al die voorouders en met ons heerlijke huis vol historie. En dat is ook precies waarom ik zo houd van mijn vak; die verbindende werking van verhalen. Want verbonden mensen creëren een betere wereld. En daar bouw ik met liefde aan mee. * Ik vind het heerlijk om op te treden, * Ik ontwikkel lesprogramma's voor musea, scholen en bedrijven. * Tevens begeleid ik mensen bij vragen op hun levenspad. Bij al deze, werk ik graag met persoonlijke verhalen, historische verhalen en de overstijgende magie van mythen & sagen.
Publiek
Toegepast vertellen
bedrijven, levensloop, nieuwe Nederlanders (vluchtelingen/asielzoekers), ouderen met dementie, historisch erfgoed
Opleidingen