Over de verteller

Voor en achternaam
Bart Corduwener
Beschrijving
Als verhalenverteller wakker ik de verbeelding aan van leerlingen op school, een team van een organisatie, leden van een vereniging of wie maar wil.. De wereld is vol verhalen: literaire verhalen, volksverhalen, mythen en legenden en niet in het minst persoonlijke verhalen. Ik laat mensen ervaren hoe het is het leven vanuit andere perspectieven te ervaren. Veelal buiten in de natuur, waar de omgeving meespeelt in het verhaal. Bij het vertellen van verhalen gaat het mij vooral om het contact maken met elkaar. En te laten ontdekken wat er onder ons alledaagse gedrag verborgen ligt aan drijfveren en verlangens. Toen ik klein was speelde ik vaak in de natuur, bouwde hutten, speelde met vriendjes circus op een landje en trompet op zolder van mijn ouderlijk huis. Daar werd met het poppenkastspel van mijn vader de liefde voor theater gewekt. Later leerde ik het grote toneel kennen: van opera tot revue, van musical tot repertoire toneel. Vervolgens bestormde ik met een eigen poppentheater de toneelwereld. Totdat de poppen niet meer nodig bleken. Het verlangen om zelf te spelen werd werkelijkheid. Als verteller ben ik helemaal nu helemaal in mijn element. Met het vertellen van verhalen probeer ik mens en natuur zoveel mogelijk samen te brengen.
Publiek
kleuters, 6-9 jaar, 9-12 jaar, 12-16 jaar, kinderen, jongeren, volwassenen, ouderen, nieuwe Nederlanders (vluchtelingen/asielzoekers), culturele bijeenkomsten, scholen, huiskamers, bedrijven, community art, De vertelvoorstellingen kenmerken zich door een repertoire dat geïnspireerd is op onze leefomgeving. Vooral op de natuur, de flora en fauna. Met veel fantasie. Denk bijvoorbeeld aan boeken als 'De Wind in de wilgen' en de 'De Geheime Tuin'. Interactie met het publiek is in alle voorstellingen belangrijk. Ik speel zowel voor en met kleine groepen als voor grotere groepen (max 100).
Toegepast vertellen
vertellers, bedrijven, levensloop, community art, nieuwe Nederlanders (vluchtelingen/asielzoekers), ouderen, NATUURORGANISATIES
Opleidingen
Acteeropleiding Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU)