Historie van wereldverteldag

Ontstaan

Wereldverteldag is ontstaan in Zweden. Op 20 maart 1991 werd in Zweden een “Alla berättares dag” (vertellersdag) georganiseerd. Die dag werd daarna jaarlijks herhaald op initiatief van een aantal enthousiaste vertellers in verschillende delen van het land. In 1997 volgde Australië. In Mexico en andere Zuid-Amerikaanse landen was 20 maart al eerder uitgeroepen tot ‘National Day of Storytellers’.

In 2002 vond ook in Europa uitbreiding plaats van het evenement. Het werd vanuit Zweden verspreid over Noorwegen, Denemarken, Finland en Letland. In 2003 sloot onder andere Canada aan en het evenement kreeg wereldwijd bekendheid als ‘World Storytelling Day’. Vanaf dat moment is het aantal deelnemende landen en vertellers steeds verder gegroeid.

Nederland en Vlaanderen

Sinds 2008 doen ook Nederlandse vertellers mee. Sinds 2009 wordt Wereldverteldag in Nederland landelijk gecoördineerd. Eerst door de Stichting Vertelcultuur en sinds 2010 door de Werkgroep Wereldverteldag (WVD). Deze werkgroep maakt deel uit van de Stichting Vertellen en streeft naar aansluiting en samenwerking met vertellers, organisaties en met iedereen die het vertellen in welke vorm dan ook ondersteunt. De website www.wereldverteldag.nl wordt beheerd door de Werkgroep WVD.

In de loop der jaren zijn er ook steeds Belgische vertellers geweest die hun wereldverteldag-activiteit registreerden op deze website. Sinds 2012 heeft Vlaanderen een eigen Werkgroep Wereldverteldag.

Thema’s

Hieronder de thema’s die aan bod zijn geweest sinds Nederland meedoet met Wereldverteldag:

• 2021 – Een nieuw begin / New beginnings
  • 2020 – Reizen / Voyages