Publiciteit en PR

Om bezoekers voor je vertelvoorstelling te krijgen is goede publiciteit noodzakelijk. Dat hoeft niet veel geld te kosten, als je maar bereid bent om er tijd in te investeren. Wees creatief, val op en durf soms iets aan een ander te vragen.

Het werkt het beste als je verschillende strategieën combineert, maar kies vooral wat bij je past.

Vertel wat je doet

Het lijkt een open deur: vertel de mensen om je heen waar je mee bezig bent. Goede PR is vooral praten, praten, praten. Zorg dat mensen je kennen. Persoonlijk contact heeft veel meer effect dan een poster of een website.

Begin in je eigen omgeving. Houd iedereen – buren, vrienden, mensen van de sportclub – op de hoogte van je activiteiten. Ga er niet van uit dat ze het toch wel weten. Zorg dat je altijd visitekaartjes bij je hebt en/of folders van komende voorstellingen.

Vergroot je professionele netwerk. In de meeste gemeentes worden netwerkbijeenkomsten georganiseerd voor en door kleine zelfstandigen (bijvoorbeeld Open Coffee) of op creatieve broedplaatsen of flexwerkplekken (zoals Seats2Meet). Deze bijeenkomsten zijn meestal informeel, leerzaam door de korte workshops of presentaties, en leveren veel nieuwe contacten op. Vaak is er een mogelijkheid om je activiteiten op een ludieke manier onder de aandacht te brengen: staand op de zeepkist, met een loterij of een goodiebag (waar je bijvoorbeeld een vrijkaartje in kunt doen – wees niet bang om af en toe iets weg te geven). Het bezoeken van netwerkbijeenkomsten heeft het meest effect als je regelmatig gaat: dan leert men je kennen.

Flyers en affiches

Drukwerk is relatief duur en een goed ontwerp is belangrijk om de aandacht te trekken.

Ben je zelf niet zo handig met de computer, dan wil iemand uit je netwerk misschien een ontwerp maken in ruil voor een vrijkaartje. Durf te vragen. Misschien kan je hem of haar ook weer ergens mee helpen.

De meeste kleurenprinters kunnen tegenwoordig posters en dergelijke afdrukken in een redelijke kwaliteit, maar houd er rekening mee dat het afdrukken van een full colour pagina veel (dure) inkt kost. Laten drukken kan vaak al voor een paar euro. Het loont om prijzen van verschillende drukkers te vergelijken en als je bereid bent wat langer te wachten, kan het vaak nog goedkoper.

Zorg voor een goede band met plaatselijke horeca en winkeliers, zodat je daar je posters mag ophangen. De bibliotheek en het kantoor van de VVV hebben vaak ook een prikbord waar je evenementen kunt aankondigen.

Gedrukte media

Stuur goed geschreven persberichten naar de redacties van de plaatselijke (week)kranten en van de regionale krant, liefst met de naam van de eindredacteur er boven en het verzoek om plaatsing. Ook hier loont netwerken: probeer in contact te komen met de eindredacteur van de krant of met een van de journalisten/correspondenten. Het zijn mensen die ook gewoon als mensen gezien willen worden.

Onderschat de kracht van de wekelijkse huis-aan-huis krantjes niet. Omdat ze in tegentelling tot de regionale of landelijke kranten bij iedereen in de bus komen, worden ze nog steeds het meeste gelezen. Stuur je bericht niet aan alle pers tegelijk in één mail. Neem je persbericht als tekst op onderaan je e-mail of noem de hoofdpunten en stuur een bijlage mee. Maak bijlages niet te lang en gebruik niet te kleine letters. Sommige kranten willen geen berichten opnemen waar de toegangsprijs in vermeld staat. Dat heb je snel genoeg door. Gewoon weglaten dan.

Voeg foto’s toe in een apart jpeg bestand. Foto’s moeten voor de krant in de breedte genomen zijn, moeten een goede resolutie hebben (vuistregel: ca. 1 Mb) en tonen bij voorkeur gezichten. Posters worden meestal niet geplaatst.

Bij veel lokale kranten kun je berichten op hun website te plaatsen als ‘lezersnieuws’ of in de agenda. Soms worden berichten van de website vervolgens ook opgenomen in de gedrukte versie, dus het loont de moeite om je bericht online te plaatsen.

Radio en tv

Voor radio en tv geldt hetzelfde als voor de krant: stuur een (persoonlijke) mail met je persbericht naar de redactie, met een verzoek om vermelding en het aanbod om een en ander mondeling toe te lichten. Lokale radiozenders worden veelal gerund door enthousiaste vrijwilligers. Nodig ze uit om het evenement gratis bij te wonen en er verslag van te doen.

Digitale media

Dankzij internet is het mogelijk om tegen minimale kosten een grote groep mensen te bereiken. Ideaal dus voor kleine zelfstandigen zoals verhalenvertellers! Veel vertellers en vertelkringen hebben een eigen website. Daar kondig je komende voorstellingen natuurlijk op aan, maar daarnaast zijn er talloze andere mogelijkheden, zoals online agenda’s, blogs, nieuwsbrieven en social media.

Online agenda’s

Allereerst is er natuurlijk de agenda van de Stichting Vertellen om je evenement aan te kondigen. Evenementen op deze agenda worden een paar dagen van tevoren ook op Twitter vermeld. Verder kun je gratis evenementen plaatsen op de online agenda van o.a.:

  • huis-aan-huiskranten (zie hierboven bij gedrukte media)
  • plaatselijke VVV of andere lokale UITagenda
  • Kidsproof: in groot aantal regio’s, alleen voor kinderactiviteiten

Blog of Nieuwsbrief

Breng je potentiële publiek regelmatig op de hoogte van projecten waar je mee bezig bent. Kondig voorstellingen aan in een nieuwsbrief per e-mail of op een blog. Geef je lezers het gevoel van exclusiviteit: geef bijvoorbeeld een code voor korting op de toegangsprijs, korting voor vroegboekingen, of maak ze lekker met een ‘sneak preview’ in de vorm van een filmpje of geluidsfragment.

Blog of nieuwsbrief kun je ook gebruiken om achteraf verslag te doen van de voorstelling, liefst met beeldmateriaal natuurlijk. Bezoekers kunnen daardoor nog eens nagenieten en degenen die er niet bij waren overtuig je ervan dat ze het volgende keer echt niet willen missen!

Blog en nieuwsbrief zijn alleen zinvol als je veel lezers hebt. Als je een blog hebt, zet dan een link naar de blogpagina in de handtekening van al je e-mail. Je nieuwsbrief kun je promoten na afloop van optredens of workshops: leg bij de uitgang een lijst en vraag mensen hun mailadres achter te laten (eventueel met lokkertjes, zoals korting).

Social Media

Social media zijn niet meer weg te denken bij het genereren van publiciteit. Platforms zoals Facebook, Twitter en LinkedIn zijn vooral interessant omdat je links naar webpagina’s kunt delen met je vrienden of volgers. Je doel is om ervoor te zorgen dat zij jouw berichtje zo leuk vinden dat ze het weer verder delen met hun netwerk. Op die manier bereik je ineens veel meer mensen dan alleen degenen die jij kent. Als je op die manier verwijst naar bovengenoemde bronnen, zoals online agenda of blogartikel, wordt de informatie over je activiteit veel vaker gelezen.

Facebook heeft daarnaast zijn eigen mogelijkheid om een pagina aan te maken met alle informatie over je evenement. Die kun je delen met je eigen netwerk, maar tegen betaling kun je ook een grotere doelgroep bereiken of een knop toevoegen voor online kaartverkoop.

Goed om rekening mee te houden bij alle social media: op berichten voorzien van foto of video wordt veel vaker geklikt dan op tekstberichten!

Gebruik social media niet alleen voor aankondigingen. Dat wordt al snel ervaren als (vervelende) reclame en werkt averechts. Neem de moeite om te reageren op anderen en zo een band op te bouwen – desnoods op slechts één platform, want het kost veel tijd. Ligt het je helemaal niet, begin er dan niet aan ‘omdat het moet’.,

Leave your comment