Hoe vind ik een mooie vertellocatie?

Er zijn vele plekken te bedenken waar je een verhaal kunt vertellen. Daarbij kun je letten op praktische punten, zoals bereikbaarheid en aantal bezoekers. Maar leuker nog is het om een locatie te verzinnen die past bij je verhaal, of je verhaal te maken rondom een bijzondere plek. Bovendien trekt een bekende stek in de stad al gauw een groter publiek.

Cultureel erfgoed

Heb je als verteller een band met een stad of streek? Kijk dan of er een cultureel erfgoed is in jouw buurt. Een handige site is bijvoorbeeld www.cultureel-erfgoed.startpagina.nl

Hier zie je monumenten geordend per stad, en een overzicht van forten en kastelen. Omdat een cultureel erfgoed overheidswege wordt beheerd, is de kans op toezegging groot wanneer je een dergelijke locatie in je activiteiten voor Wereld Verteldag betrekt. Neem contact op met de gemeente en overleg wat de mogelijkheden zijn.

Ook een interessante site is bijvoorbeeld ook www.stelling-amsterdam.nl  waar je info vindt over de geschiedenis van deze uitgebreide Noord-Hollandse verdedigingswerken. Er zijn in Nederland legio historische gebouwen en landschappen waar je uitstekend voorstellingen kunt geven.

Voorbeeld uit de praktijk

Een flinke groep vertellers uit Nijmegen stond in 2009 op Wereldverteldag op zo’n historische plek: de (Karolingische) Sint Nicolaaskapel in het Valkhofpark. Deze kapel is duizend jaar oud en bevindt zich in het hart van de oude stad. Absoluut een sfeervolle plaats om verhalen te brengen.

Naar aanleiding van de ontmoetingsdag in Geldermalsen zochten een paar vertellers uit regio Nijmegen contact met elkaar. Er werd gebrainstormd om op 20 maart samen te werken met zoveel mogelijk vertellers. Marianne Mattijsen legt uit hoe ze de prachtige locatie hebben geregeld:

“We hadden al snel leeszalen en een school gevonden om als locatie te gebruiken, maar we wilden er nog iets bijzonders bij. Via internet kwamen we op de Sint Nicolaaskapel. We schreven een brief met uitleg: wat de Wereld Verteldag is, dat we gratis voor publiek optreden en de kapel daarvoor willen gebruiken. Na de brief belden we erachteraan. En de aanhouder won: op 20 maart was de kapel open voor ons!”

Initiatief nemen

Eigen initiatief is van grote waarde. Zo slaagde Marianne er ook nog in om reclame te maken via de lokale televisie. Na polsen bij TV Nijmegen werd toegezegd een item te verzorgen over de voorstelling in de eeuwenoude kapel.

“Ook bij TV Nijmegen had ik geluk: er was precies plek voor één item in het cultuurprogramma dat vlak voor Wereld Verteldag wordt uitgezonden. Het kost een paar telefoontjes, maar dan zie je hoe veel er mogelijk is!”